Wednesday, January 07, 2009

Kadrilt väga hea intervjuu Maripuuga

Maripuu teema juurde tagasi tulles - lugesin just Päevalehe online'ist Kadri intervjuud ministriga. Väga tubli, Kadri! Ma pole ammu nii aktiivset intervjuud lugenud. Sa ei lasknud poliitikul oma joru ajada, keerutada ja manipuleerida. Küsisid sama asja kohta uuesti, kui vastaja püüdis soga ajada. Suurepärane töö. Kujutasin selgelt ette, kuidas sa neid küsimusi talle esitad. Oleksin nagu tagasi Päevalehes ja sinu kõrval istudes seda telefonikõnet pealt kuulanud. Ma muidugi ei tea, kas see oli telefonitsi tehtud. Ilmselt mitte, aga see pole tähtis. Panen intervjuu siia üles, sest see väärib lugemist.

•• Mis otsuse te kantsler Riho Tapferi puhul tegite?

Homme (täna – toim) lähen valitsusse ettepanekuga kantsler oma ametist vabastada.

•• Te kinnitasite, et te polnud enne 1. oktoobrit kuulnudki, et uue toetuste süsteemiga võib midagi viga olla ja et tähtaegadega võib tekkida probleem. Aga teil on majasisesed eelnõude kooskõlastusringid ja neist on dokumentatsioon olemas. Seal on ju kirjas, et teid on hoiatatud.

Ta (IT-juht – toim) ütles, et on ebareaalne tähtaeg. Aga kantsler on andnud jah-sõna. Seadus võeti vastu ja jõustus 1. jaanuaril, uus kord 1. oktoobril. Määruse puhul on kõigilt jah-sõnad.

•• Aga IT-juhilt te ei küsinudki määruse puhul kooskõlastust.

Aga see on sisuvaldkond. Riho Rahuoja on asekantsler ja nemad pidid omavahel kokku leppima.

•• Dokumendis on kirjas, et on ebareaalsed tähtajad. Aga te ütlete , et te pole sellest üldse kuulnudki. Te ju lugesite selle dokumendi läbi, kui te sellele alla kirjutasite?

Mina lugesin seda, et ta andis oma jah-sõna. Aga lähme edasi.

•• Te olete ju näinud seda hoiatust?

Mina rääkisin määrusest. Kui on selge, et seadus jõustus 1. jaanuarist.

•• Palun vastake mu küsimusele. Kas te lugesite terve selle dokumendi läbi, kui te sellele allkirja andsite?

Mina lugesin läbi seaduseelnõu, kuhu keegi ei olnud pannud „ei”. Kõhklusi oli ühel ja teisel. Kui inimene ütleb, et see ei ole reaalne, siis ta vastutab. Ta ütles „jah”, see tähendas, et see on reaalselt teostatav.

•• Ma ei saanud sellele esimesele punktile vastust. Te ütlete, et te polnud kuulnudki, et IT-mehed ütlevad, et nad ei saa selle ajaga hakkama, ja samas annate sellele kirjale „jah”. Ma eeldan, et olete selle läbi lugenud, kui annate allkirja?

Jaa, ma loen läbi. Ta (IT-juht – toim) ütles, et on ebareaalselt lühikesed tähtajad, et ta kooskõlastab Riho Rahuojaga, kuna tähtaeg lubati üle vaadata.

•• Miks teil ei tekkinud siis küsimust, miks need tähtajad on jäetud samaks?

Kantsler on selle kooskõlastanud, mis tähendab seda, et need probleemid, mis altpoolt on tulnud, pole enam probleemid.

•• Aga see ongi küsimus: kuidas te selgitate seda, et info absoluutselt teie majas ei liigu?

See ongi lubamatu. Siin me leidsimegi kitsaskoha, ja me peame selle ära muutma. Sest kui sõlmiti hankeleping ja seadus võeti vastu, siis oli küllaldane aeg selle arengu tegemiseks.

•• Medisoft ütles, et ta saab 2009. aasta sügisel alles lõplikult oma süsteemi valmis…

Just. Ja nüüd edasi. Kui hange kuulutati välja, siis oleks pidanud välja tõstma, et tekib probleem tähtaegadega. Sellesama määruse puhul, et see meil välja ei tulnud ja kõik andsid kooskõlastuse – see oli minu mõte.

•• Kas te saate aru, milles meie näeme, et te olete valetanud? Te olete näinud seda dokumenti, kus on kirjas, et IT-mees hoiatab, et on olemas probleemid.

Mina rääkisin määrusest.

•• Ma ei küsinud määrusest. Ma küsisin: kas te olete üldse kuulnud, et on probleem tähtaegadega?

Mina lähtusin määrusest. Saage aru, seaduse puhul ta (IT-juht – toim) kooskõlastas selle.

•• Te olite neid IT-hoiatusi lugenud, aga ei pidanud neid lihtsalt tähtsaks?

Ma lugesin neid, aga ma ei osanud siin kokku viia seda probleemi.

•• Te olete öelnud, et selles, et info ei liikunud, on süüdi ametnikud, kantsler ja asekantsler. Mis te arvate, mis on siis üldse teie roll sellisel juhul? Siin ministeeriumi juhtimises?

Minu roll on teha poliitilisi valikuid. Mina oleksin näinud oma rolli. Igaüks vastutab oma lõigu eest. Kui nüüd on selgunud kitsaskoht, oleksid teised pidanud tulema minu juurde ja ütlema, mis me teeme, kas teeme nii, nagu nüüd juhtus, või läheme ja palume riigikogus ajapikendust.

•• Aga praegu teie alluvuses olevad inimesed, kelle tegevuse eest vastutate, ei teinud seda. Millist vastutust te tunnete nüüd endal?

Mina tunnen endal praegu kõige suuremat vastutust selles, et saada see süsteem toimima. Et kõik need puuetega inimesed, kes on meie halva töökorralduse pärast kannatanud, saaksid võimalikult kiiresti raha kätte.

•• Ma saan aru, et nad saavad selle kätte alles märtsis. Kas see on kiiresti?

Kui mina sain asjast teada, tegin ma poliitilise otsuse, et me hakkame kõikidele hätta sattunud inimestele maksma miinimummääras toetust. Detsembris ma ütlesin seda. Kellel on pangakontod, said kiiresti raha kätte. Kes saavad posti teel, neile saatsime rahakaardid.

Niipea kui see teema ilmsiks tuli, olen otsinud lahendust. Nüüd see maatriks hakkab tööle jaanuari neljandast nädalast.

•• Käisite täna (eile – toim) peaminister Ansipi juures, millest seal juttu tuli?

Peaminister on väga häiritud, et selline juhtum on aset leidnud.

•• Kuidas ta nüüd järsku tundis, et see on nii oluline?

Ei, meil oli oma nõupidamine ja selle raames oli tema sõnum minule, et ma pean ministeeriumis töö korda saama.

•• Aga teie enda tööst ei olnud juttu?

Ta ütleski, et olles ministeeriumi juht, kui need asjad juhtuvad, on tegemist lubamatu olukorraga ja minu esmane ülesanne on see olukord ministeeriumis likvideerida.

•• Nii et tagasi astuda te ei kavatse?

Kui ma vaatan kogu seda tulemit, siis ma tunnen, et minu kohus on see probleem lahendada võimalikult kiiresti ja minu üleanne on teha töökorralduses muudatused, et välistada sellise asja juhtumine. Nagu te ütlesite, see on pikemaajalisem probleem olnud. Mind on ametisse pannud riigikogu ja riigikogu peab hindama, mida nemad peavad hetkel vajalikuks.

•• Üks asi on minna edasi, teine vaadata, mis on tehtud, ja anda sellele hinnang. Et teha asju paremini, on vaja õppida oma vigadest ja mõista neid. Tuhanded inimesed on praegu väga tõsiselt kannatanud. Päris suur asi on juhtunud teie otsuste tõttu.

Ma mõtlesin ka selle peale väga tõsiselt ja kaalusin erinevaid võimalusi. Uskuge mind, ma ei taha, et ükski inimene oleks sellises olukorras kui need inimesed, kes ei saanud oma puudetoetust kätte. Ja väga halb on olla, kui sa tead, et sinu juhitud asutuse tegematajätmisega oled sa pannud inimesed väga halba seisu. Kuidas seda kõige paremini heastada? Kui kohe tagasi astuda ja seda mitte korda teha, siis ka järgmise minister, kes tuleb majja, leiab ees väga suure segaduse.

1 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Polnud seda intervjuud ise lehest lugenud, tõesti Kadrilt väga hea töö! Tunnistan ausalt, et poleks ise julgenud niimoodi ministrit taguda, vabanduseks vaid, et tuleb nendega harva tegemist... samas vastused on sellised, et karju appi - ja meil on selline inimene minister. Võibolla siiski oleks julgenud samamoodi peedistada.

Mari

8:41 AM  

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home